Érinthetik az EU Oroszországgal szembeni szankciói a hazai biztosítókat is

Biztosítási jog EU 2014. október 21.

Az Európai Unió szankciói Oroszországgal szemben

Az Európai Unió Tanácsa („Tanács”) az ukrán válságra tekintettel szankciókat léptetett életbe Oroszországgal szemben. Az Európai Unió közös kül- és biztonságpolitikája keretében harmadik államokat érintő korlátozásokról dönthet. A Tanács, amennyiben az érintett tárgykör uniós hatáskörbe tartozik (például pénzügyi korlátozó intézkedéseket vezet be), a tagállamokban közvetlenül alkalmazandó rendeleteket alkothat. A szankciók célja a politikai és gazdasági nyomásgyakorlás, és ezen keresztül az európai stabilitást fenyegető ukrán válság megszüntetése. A korlátozások többek között az egyes szektorokhoz kapcsolódó biztosítási tevékenységeket is érintik.

A Tanács 833/2014/EU rendelete

A Tanács 2014. július 31-i 833/2014/EU számú rendelete (a továbbiakban „Rendelet”) számos szektorális szankciót vezetett be, így például a kettős felhasználású termékek, valamint a fegyverek és katonai felszerelések szállításához kapcsolódó szolgáltatások tekintetében. Előzetes engedélyezési kötelezettség terheli a kőolajipar számára történő értékesítésére, szállítására, átruházására vagy kivitelére irányuló tevékenységeket, továbbá egyes pénzügyi intézmények tőkepiaci forráshoz jutását.

A Rendelet 4. cikk b) és d) pontjának értelmében tilos az EU közös katonai listáján szereplő termékekhez, illetve a kettős felhasználású termékekhez kapcsolódó finanszírozás vagy pénzügyi támogatás nyújtása, ide értve a vissza nem térítendő támogatásokat, kölcsönöket és exporthitel-biztosítást vagy garanciát, bármilyen oroszországi természetes vagy jogi személy, szervezet vagy szerv részére, vagy oroszországi felhasználásra. A Rendelet 4. cikk (3) bekezdés b) pontja pedig hatósági engedélyhez köti az olajiparhoz kapcsolódó – a Rendelet II. számú mellékletében felsorolt – tevékenységekhez kötődő pénzügyi segítséget. E rendelkezések azonban nem érintik a 2014. augusztus 1. előtt megkötött szerződésekből származó kötelezettségeket.

A Rendelet emellett tiltja egyes orosz vállalatok – például a Gazprombank – 90 napnál hosszabb futamidejű értékpapírjaihoz kapcsolódó szolgáltatások nyújtását

Szélesedő szankciók

Szeptember 8-án a Tanács módosította a Rendeletet, további korlátozó intézkedéseket vezetve be, így például megtiltotta a mélytengeri és sarkvidéki olajfeltáráshoz illetve kitermeléshez, vagy palaolaj-projektekhez szükséges szolgáltatások nyújtását, emellett szigorította egyes orosz pénzügyi szereplők tőkepiaci forráshoz jutását.

A Rendelet új 2a. cikke alapján tilos egyes, a IV. mellékletben felsorolt hadiipari eszközöket előállító cégek számára pénzügyi támogatást nyújtani, ideértve az exporthitel-biztosítást is.

A módosítás kifejezetten rögzíti, hogy a Rendelet 4. cikk b) pontja alapján a közös katonai listán szereplő termékekhez kapcsolódó pénzügyi segítség tiltása nem csak az exporthitel-biztosításra, de bármilyen biztosításra és viszontbiztosításra is kiterjed.

A módosítások értelmében szélesednek a Rendelet 5. cikkében foglalt tőkepiaci korlátozások, amelyek immár a 30 napot meghaladó futamidejű értékpapírokat illetve kölcsönügyleteket, valamint az ezekhez kapcsolódó befektetési szolgáltatásokat és egyéb segítséget is érintik.

Fontos kiemelni azonban, hogy a módosító rendelet preambulumának (6) bekezdése alapján az 5. cikkben említettek kivételével más pénzügyi szolgáltatások, így például betéti szolgáltatások, pénzforgalmi szolgáltatások, biztosítási szolgáltatások, valamint az energiapiacon fedezeti célokra használt származtatott pénzügyi eszközök, nem tartoznak e korlátozások hatálya alá. 

A szankciók betartásának ellenőrzése

A haditechnikai eszközök és kettős felhasználású termékek kereskedelmére, valamint a kapcsolódó szolgáltatások nyújtására vonatkozó korlátozások végrehajtásáért Magyarországon a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal mint Hadiipari és Exportellenőrzési Hatóság felel.

A Rendeletben foglaltak megszegése bűncselekmény, a Btk. 327. § alapján nemzetközi gazdasági tilalom megszegésének minősül.

Gyakorlati hatások

A fenti korlátozások – jelenleg - csak meghatározott gazdasági szektorokat, illetve katonai célú eszközbeszerzéseket érintenek, így biztosítási fedezet nyújtása is csak ezekhez kapcsolódóan  ütközhet a szankciókba. Fontos azonban, hogy a biztosítók valamennyi Oroszországot érintő ügylethez kapcsolódó biztosítás kapcsán ellenőrizzék, hogy az adott ügylet nem tartozik-e a szankcióval sújtott körbe. Ez adott esetben akár azt is jelentheti, hogy egy egyébként rutinügyletnek minősülő közúti szállításra fedezetet nyújtó szállítmány- vag fuvarozói biztosítás esetében is ellenőrizni szükséges, hogy az adott szállítás nem tartozik-e a szankciók által érintett körbe.

A Rendelet itt, a módosító rendelet pedig itt érhető el

Vissza a hírekhez